Maďarský národní balet Budapešť

16 / 6 / 2018 - 19:00

Brno - výstaviště, pavilon F

LOL - Trois Gnossiennes / 5 Tangos / Black Cake
Hudba:Erik Satie, Astor Piazzolla, Jules Massenet, Pietro Mascagni, Igor Stravinsky, Leoš Janáček, Peter Ilich Tchaikovsky
Choreografie:Hans van Manen
Délka představení:1h 30 min.
Vstupenky od:150 Kč

Trois Gnossiennes, choreografie vytvořená na základě výjimečné hudby Erika Satieho, představuje obraz neobvyklého vztahu. V tomto dvojportrétu namalovaném promyšlenými tahy štětce se prolínají obrazy důvěry, podřazenosti a nadřazenosti, relativity a vzájemné závislosti. Dílo vytvořil Manen pro tanečnici Marii Aradi. 

5 Tangos je jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších Manenových děl kombinující vynikající hudbu a tanec vyvolávající pocit pulzující metropole a svět temperamentních a vášnivých instinktů. Nebyl by to van Manen, kdyby jeho choreografie byla založena pouze na prvcích latinského temperamentu. Choreograf, jak se traduje, si povšimnul Piazzollovy hudby na společenském setkání. Byl tak okouzlen, že na ni vytvořil dílo jasné struktury, jakési emocionální panoráma. Scéna v podání Jean-Paula  Vrooma navozuje atmosféru filmů 30. let 20. století.

V Black Cakevan Manen dokazuje svůj zřídkakdy používaný, ale zato velice silný humor, když hravě zvedá oponu skrývající zákulisí dramatické svatyně, která se schovává před očima diváků. Srovnává vážné s hříšným, éterické s klamným a jeho virtuózní tanečníci klopýtají naším směrem se sklenkou šampaňského v ruce. Občas i vystupují z daných rolí, protože jsou to také jen lidé.

Choreograf

Hans van Manen

Hans van Manen začal svou kariéru v souboru Ballet Recital Sonii Gaskellové v roce 1951. V roce 1952 nastoupil do Nederlands Opera Ballet, kde vytvořil svůj první balet Feestgericht(1957), za který dostal státní cenu. Později byl členem souboru Rolanda Petita v Paříži. V roce 1960 nastoupil do Nederlands Dans Theater jako tanečník (do 1963) a choreograf, a od roku 1961 do roku 1971 byl také uměleckým ředitelem. V roce 1973 nastoupil do Het Nationale Ballet jako choreograf a producent, odkud se opět vrátil do NDT, kde působil v letech 1988 - 2003 jako rezidentní choreograf. Jeho tvorba s nezaměnitelným tvůrčím rukopisem nyní zahrnuje na 150 choreografií, které byly uvedeny v 50 souborech po celém světě. Hans van Manen získal za své umění mnoho holandských a zahraničních ocenění, např. ceny Sonia Gaskell, Deutsche Tanzpreis, cenu Erasmus, Benois de la Danse nebo komandér Řádu nizozemského lva aj. 

Doporučujeme

29 / 5 / 2018 - 19:00 - Brno - výstavište, pavilon F
Titul:
Slovenské tance (Životy svetiel)
Choreografie:
Natalia Horečná

Balet SND přiveze nedávnou premiéru současného baletu Slovenské tance − Životy svetiel z dílny mladé slovenské choreografky s mezi­národním renomé Natálie Horečné na hudbu slovenského skladatele a hudebníka žijícího v New Yorku Petra Breinera. Z jedinečné směsi vážné hudby, jazzu, folklóru a improvizace, plné barevných kontrastů, energie, neobvyklé instrumentace a humoru vznikla inscenace s mo­derním rukopisem evropské choreografky, která přinesla hudbě nový dynamický taneční rozměr.

31 / 5 / 2018 - 19:00 - Brno - výstaviště, pavilon F
Titul:
Women In D Minor / The Long Christmas Dinner
Choreografie:
Radu Poklitaru

Balet Women in D Minor je prostoupen obdivem k Bachovu géniovi. Tragický příběh o neexistujícím ženském přátelství je záminkou pro rozvinutí sofistikovaných multifigurálních kompozic a dojímavých due­tů. V příběhu pro 16 hrdinek, který v závěrečné části připomíná bib­lickou tragédii, tančí ženské party muži. The Long Christmas Dinner je příběh, který zobrazuje devadesát let života rodiny Bayardů, kde roky míjí skrze řetězec vánočních večeří. Dynamická, groteskní choreogra­fie na Vivaldiho Čtvero ročních období si snadno získá srdce diváků.

11 / 6 / 2018 - 19:00 - Brno - výstaviště, pavilon F
Titul:
Smrt v Benátkách
Choreografie:
Valentina Turku

Novela Smrt v Benátkách je jedním z mistrovských Manno­vých děl a těší se obrovské popularitě také díky legendárnímu stejnojmennému Viscontiho filmu z roku 1971. Baletní drama Valen­tiny Turcu Smrt v Benátkách je reinterpretací Mannova mistrovského umění a vychází z Mahlerovy delikátní, přesto vášnivé hudby, která odráží nejhlubší emoce a nejsložitější stavy mysli. Autorská a cho­reografická představivost je řízena věčným pohybem duše a jemně vstupuje do obrovského vesmíru emocí, pulzujícího téměř nepostřeh­nutelnou vnitřní sílou Erota.