Vídeňský státní balet / Volksoper

3 / 6 / 2018 - 19:00

Brno - výstaviště, pavilon F

Cendrillon (Popelka)
Hudba:Sergei Prokofiev
Choreografie:Thierry Malandain
Délka představení:1h 45 min.
Vstupenky od:150 Kč

Scéna a kostýmy: Jorge Gallardo
Světelný design: Jean-Claude Asquié
Implementace světelného designu: Frédéric Eujol

Popelka ATU 510A– toto je kódové označení Aarneho–Thompsonova katalogu, nejvýznamnějšího klasifikačního systému pohádek a lidových pověstí, který sestavili folkloristé Aarne a Thompson pro výzkumné účely a klasifikovali tak mezinárodní archivy pohádkových příběhů. 510A– prozaické označení pro typ mýtu, který můžeme odedávna nalézt po celém světě. Sen o lepším životě, spravedlnosti a prostém štěstí – tento příběh vyslechl Wilhelm Grimm (jak v roce 2016 zjistil Holger Erhardt, profesor zaměřující se na práci a vliv bratří Grimmů na univerzitě v Kasselu) od „marburské pohádkové dámy“ Elisabeth Schellenbergové (1746–1814), která strávila většinu svého života na ošetřovně a z vlastní zkušenosti až příliš dobře znala tíhu utrpení popsaného v příběhu Popelky. V choreografickém jazyku Malandaina se tento velmi známý příběh na hudbu baletu Sergeje Prokofjeva, který spojuje řadu jiných zdrojů (především francouzských), přeměňuje na hvězdný sen – „sen o taneční hvězdě“. Spis „510A“ ještě zdaleka není uzavřen – a pokud nezemřeli, tančí až dodnes…

Choreograf

Thierry Malandain

Francouzský choreograf studoval tanec u Monique Le Dilly, René Bona, Daniela Francka, Gilberta Mayera a Raymonda Franchettiho. Taneční kariéru prožil v baletních souborech Pařížské opery, Ballet du Rhin a Ballet Theatre Francais de Nancy. Po ukončení kariéry založil soubor Temps Présent (1986), který působil v Élancourtu a později v Saint-Étienne. V roce 1998 byl jmenován vedoucím nově založeného Centra Chorégraphique National v Biarritzu. Malandain je autorem více než 80 choreografií, které uvedl kromě svého souboru také v baletech v Bordeaux, Marseille, Reims, Nantes, Paříži, Flandrech, Karlsruhe, Lucemburku, Neapoli, Vídni, Ženevě, Káhiře aj. Získal četná ocenění a vyznamenání, namátkou Benois de la danse 2004, Důstojník Řádu umění a literatury 2009 nebo Evropskou cenu Taglioni pro nejlepšího choreografa 2014.

Doporučujeme

29 / 5 / 2018 - 19:00 - Brno - výstavište, pavilon F
Titul:
Slovenské tance (Životy svetiel)
Choreografie:
Natalia Horečná

Balet SND přiveze nedávnou premiéru současného baletu Slovenské tance − Životy svetiel z dílny mladé slovenské choreografky s mezi­národním renomé Natálie Horečné na hudbu slovenského skladatele a hudebníka žijícího v New Yorku Petra Breinera. Z jedinečné směsi vážné hudby, jazzu, folklóru a improvizace, plné barevných kontrastů, energie, neobvyklé instrumentace a humoru vznikla inscenace s mo­derním rukopisem evropské choreografky, která přinesla hudbě nový dynamický taneční rozměr.

31 / 5 / 2018 - 19:00 - Brno - výstaviště, pavilon F
Titul:
Women In D Minor / The Long Christmas Dinner
Choreografie:
Radu Poklitaru

Balet Women in D Minor je prostoupen obdivem k Bachovu géniovi. Tragický příběh o neexistujícím ženském přátelství je záminkou pro rozvinutí sofistikovaných multifigurálních kompozic a dojímavých due­tů. V příběhu pro 16 hrdinek, který v závěrečné části připomíná bib­lickou tragédii, tančí ženské party muži. The Long Christmas Dinner je příběh, který zobrazuje devadesát let života rodiny Bayardů, kde roky míjí skrze řetězec vánočních večeří. Dynamická, groteskní choreogra­fie na Vivaldiho Čtvero ročních období si snadno získá srdce diváků.

11 / 6 / 2018 - 19:00 - Brno - výstaviště, pavilon F
Titul:
Smrt v Benátkách
Choreografie:
Valentina Turku

Novela Smrt v Benátkách je jedním z mistrovských Manno­vých děl a těší se obrovské popularitě také díky legendárnímu stejnojmennému Viscontiho filmu z roku 1971. Baletní drama Valen­tiny Turcu Smrt v Benátkách je reinterpretací Mannova mistrovského umění a vychází z Mahlerovy delikátní, přesto vášnivé hudby, která odráží nejhlubší emoce a nejsložitější stavy mysli. Autorská a cho­reografická představivost je řízena věčným pohybem duše a jemně vstupuje do obrovského vesmíru emocí, pulzujícího téměř nepostřeh­nutelnou vnitřní sílou Erota.